Komunikacija u „Doba Corone“

Nataša Kažić

Danas, radeći zatvorena u svoja četiri zida, sa već spremnim zalihama hrane, čekajući presudu vlade kada će biti proglašena vanredna situacija u zemlji, pitam se da li će ova pandemijska lekcija uveriti skeptike koliko je važan napredak tehnologije u svim oblastima a naročito u oblasti telekomunikacija.

Kada posmatram svoje ponašanje u ovoj kriznoj situaciji vidim koliki pritisak pravim na fiksnu i mobilnu mrežu lokalnih operatera, samo ja kao pojedinac.

Radim uglavnom od kuće, sve sastanke sa klijentima obavljam preko video konferencijskog rešenja online, koristim kompanijski VPN, većinu informacija dobijam online, pratim sve na portalima, socijalnim medijima, youtube-u, gledam netflix i digitalnu televiziju više nego inače, čujem se sa prijateljima u inostranstvu ali i sa prijateljima i kolegama u Beogradu preko viber-a i whatsapp-a i FB messenger-a i chat-ujem sa njima, razmenjujem važne informacije, interesantne i važne članke i video materijale.

Bez preterivanja, online sam na najmanje 4 uređaja uporedo. Moj telefon, tablet, računar i TV su online 24 sata dnevno, istovremeno. Pored toga, uređaji su još i sinhronizovani, te mi svaka notifikacija stiže uporedo na sve uređaje.

Moji roditelji žive u Italiji i svaki dan ih zovem putem audio ili video poziva kako bih proverila da li su dobro, da li im nešto treba, jer su u Lombardiji ljudi nažalost u totalnoj izolaciji. Smeju samo da izadju po lekove i namirnice. Tamo su operateri tek pod velikim pritiskom i počeli su da optimizuju, da ne kažem redukuju QoS (quality of service) odnosno da ograničavaju protok po korisniku, kako ne bi pale mreže koje drže povezanu celu Italiju.

Sablasne fotografije nam dolaze iz Italije. Autoput Bergamo – Milano, jedan od najfrekventnijih u Evropi, je potpuno prazan!

Dakle iz telco perspektive, gradska infrastruktura je preopterećena, dok je ruralna infrastruktura pod kontrolom ili nedovoljno opterećena.

Generalno telco operateri su jedan od ključnih igrača tokom kriznih situacija. Budimo samosvesni i odgovorni prema resursima koje nam pružaju, isto koliko i prema zalihama asepsola, hirurških maski, alkohola i toalet papira u apotekama i prodavnicama.

Zahvaljujući postojećoj tehnologiji ljudi su lako promenili navike, naručuju hranu preko interneta, slobodno vreme troše komunicirajući i konzumirajući audio i video streaming sadržaj, rade online. To je sve super, i tako treba da bude.

Pre nego što i mi odemo u izolaciju na ovim prostorima, pomozite starijim članovima vaših porodica da nabave pametne telefone i nauče da komuniciraju sa vama preko instant messaging aplikacija, Facebooka itd.

Fiksni operateri koji imaju televiziju će nastojati da otključaju premijum kanale i za iste uslove, omoguće svojim korisnicima da se bezbolnije nose sa izolacijom. To će naravno napraviti dodatni pritisak na mobilne i fiksne mreže u Srbiji, ali tako mora biti.

Uskoro će zbog dugog perioda izolacije i kod nas početi online školovanje, kao u Italiji i u Kini.

Problem je u tome što postojeća fiksna i mobilna infrastruktura u velikim metropolama u svetu, pa i kod nas nije baždarena da izdrži toliki pritisak tolikog broja istovremenih korisnika neprestano tokom 24 sata.
Situacija u kojoj se nalazimo bi trebala da nas stimuliše da razmislimo o mogućnosti da brže uvedemo 5G mrežu u Evropi.

Kinezi su već razmišljali o tome, u ovoj visoko kritičnoj situaciji koja se odvijala u nazad 3 meseca u Wuhanu i šire.

https://www.criticalcomms.com/news/coronavirus-huawei-installs-5g-network-in-wuhans-huoshenshan-hospital

Sa uvođenjem 5g mreže bilo bi dovoljno protoka za sve i opušteno bismo podneli ovoliko opterećenje mreža.

Dok se to ne desi, vi napredni korisnici, imajte na umu da je postojeća mreža pod velikim pritiskom i ograničenih kapaciteta i ponašajte se odgovorno.

Takođe, dragi korisnici, čuvajte svoje zdravlje i iskoristite ovo vreme izolacije da se edukujete o tome šta će se sve menjati u budućnosti.

Dok traje vanredno stanje, vodite računa i o paketima koje imate i koliko prenosa podataka trošite kako vam ne bi stiglo iznenađenje u vidu neočekivano visokog računa u „Doba Corona“.

Dragi operateri, u ovom ludilu, mnogi će ostati bez uobičajenih prihoda i neće biti u mogućnosti da plaćaju redovno svoje račune. Budite tolerantniji nego inače.

Ono što je sigurno je da posle „Doba Corone“, svet neće više biti isti. Na nama je da ga učinimo boljim.

Mislite o tome…

1 thought on “Komunikacija u „Doba Corone“

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *